OUTFIT: WHITE DENIM

NORTH CAPE I

{Langt mod nord bliver det aldrig mørk på denne tid af året. Solen cirkulerer lissom bare rund i ring i en lodret akse. Nordmændende kalder det midnatssol og det er en ret speciel oplevelse i sig selv. Efter en lang og kulsort vinter, hvor solen ikke har været fremme i flere måneder, bliver de første solstråler budt festligt velkommen i slutningen af januar. På billedet over nyder jeg midnatssolen på dækket iført Helly Hansen fra top til tå // Far up North it never gets dark in this time of the year. The Norwegians call it Midnatssol or midnight sun and it’s a very unique experience itself. After a long and pitch black winter, where the light has been gone for several months, the first rays of sunshine are given a warm welcome in the end of January. In the picture above, I’m enjoying the midnight sun on the deck wearing Helly Hansen from head to toe}{På 2. dagen nåede vi europas nordligste punkt, Nordkap! Normalt er her oftest meget diset og vindblæst, men tågen var lettet i dagens anledning // On the second day we reached the most northern point of Europe, The North Cape!}{Inden vi gik ud på selve Nordkap, spiste vi en instagram værdig morgenmad i restauranten med udsigt over havet og globen, som er Nordkaps kendetegn // Insta worthy breakfast in the restaurant at The North Cape, with a view over the ocean and the North Cape landmark globe}

{På vej retur fra dags ekskursionen til Nordkap. Vi havde været oppe siden kl 05, så jeg var træt og mæt på smuk natur og fisk luft // On our way back from the excursion to The North Cape. We’d been up since 5AM, so I was tired and filled with all the beauty and fresh air}{Finnmarkens smukke sceneri fortsætter i en undelighed og man bliver på intet tidspunkt træt af, at kigge på det enestående landskab // The Finnmarks beautiful scenery continues forevner and You’ll never get tired or bored looking at the unique landscape}

{Vores første stop på vej nordpå var i den lille søvninge by Honningsväg langt langt mod nord. Her snakkede vi lidt med en lokal handelende, som beklagede sig over at byen unge flygtede til større byer for at finde arbejde eller studere. Han var dog sikker på, at de unge ville vende tilbage en dag. I Honningsväg fandt vi også Europas nordligste samling af gamle amerikanske biler. Bilerne har lige nøjagtig 500 m asfalteret lige vej, at køre frem og tilbage på… // On our first stop going north, we stopped at a small sleepy town called Honningsväg. Here we found the most northern collection of American vintage cars in Europe. The cars have exactly 500 m of  straight paved street to drive on…}

{Jeg havde pakket hele 5 par sko til 4 dage, men endte med kun at bruge mine vandrestøvler fra Helly Hansen, som var absolut uundværlige. De er lige nu nedsat med -50% online her, hvis du lige står og mangler 🙂 // I’d packed 5 pairs of shoes for 4 days but ended up only wearing my hiking books fra Helly Hansen. They are marked down 50% right here)

{Jeg fik en ny norsk ven ved navn Bjørn – han havde det ret nice med at blive kløet // I got a new Norwegian friend called Bjørn or Bear}{ <3 }

JEG HAR brugt det meste af formiddagen på, at kigge billederne igennem fra Nordkap. Som jeg har skrevet tidligere, så var jeg inviteret en tur til verdens ende af Hurtigruten, som er en række skibe der sejler op og ned langs den nord norske kyst fra Bergen til Kirkenes og tilbage igen. Alt i alt 22 dage til søs, hvis man rejser med hele vejen. Mie og jeg var så heldige at være inviteret sammen, så vi kunne holde hinanden ved selskab, de 4 dage vi sejlede med skibet MS Nordnorge.

Ovenpå en lidt stressende start onsdag morgen i Københavns Lufthavn, fik vi endelig styr på vores flybilletter 30 min. før boarding og fløj afsted mod Tromsø, hvor vores rejse med MS Nordnorge skulle begynde. Og da vi ca. 4 timer senere endelig var tjekket ind på skibet, som foregår lidt lissom når man tjekker ind i på et hotel, var vi klar til 4 dages eventyr til søs! Undervejs havde vi fået arrangeret en række ekskursioner, så vi også fik mulighed for at gå i land og opleve naturen og nogle af de små byer langs kysten, på strækningen mod Nordkap.

Jeg har været i Oslo nogle gange, men aldrig længere nordpå. Det har egentlig aldrig være en drøm for mig, at besøge Nordnorge. Jeg må dog indrømme, at jeg blev fuldstændig betaget af den bjergtagende og enestående natur. Jeg har rejst på New Zealands nord ø, som er kendt for at være et af de smukkeste steder i verden, men jeg må indrømme at Finnmarken og Nordnorges kyst er mindst ligeså smuk på sin helt egen måde.

ENGLISH RECAP: I’ve finally had the time to go though some of the pics from The North Cape. As I told you earlier I was invited by Hurtigruten, which is a series of ships that sail up and down along the north Norwegian coast from Bergen to Kirkenes and back. Altogether 22 days at sea, if you travel all the way. Mie and I were so lucky to both be invited, so we could keep each other company the 4 days at sea.