OUTFIT: BLUE VELVET

WOW, ICELAND

photo wearemad reykjavik island 01_zpsono5ivx8.jpg

WOW. Den storslåede natur, kulden, regnen, blæsten, de blå bjerge og langstrakte gletschere, enorme vandfald, eksploderende gejsere, magma, vulkaner og skønheden tog mig med storm. Her står jeg i nogenlunde læ i en meget sort grotte, mæt af indtryk, og kigger udover det mørke lavasand og grå hav.

WOW. The great nature, the cold, the rain, the wind, the blue mountains, the elongated glaciers, the giant waterfalls and exploding geysers, the magma, the volcanos and overall beauty of Iceland took me by storm. Here seeking shelter in a pitch black grotto overlooking the black lava sand and dark sea.

photo wearemad reykjavik island 02_zpsxyvuv1fp.jpg

photo wearemad reykjavik island 03_zpsjtoewvsl.jpg

Øjeblikket efter fødselaren have bestilt en steak sandwich, en kold Einstök og fundet wifi på The Laundromat ovenpå 10 vindblæste timer, i den smukke (og våde) islandske natur.

The moment after the birthday boy had ordered a steak sandwich, a cold Einstök and found wifi at the The Laundromat, after 10 windy hours in the beautiful (and wet) Icelandic nature.

photo wearemad reykjavik island 03a_zpsrglvb8oa.jpg

B’et står for Hotel Borghvor jeg havde booket tre nætter i et af hotellets deluxe værelser, som lokkede med badekar og en kingsize Hästens seng. Det smukke art deco indrettede hotel er placeret i hjertet af Reykjavik og er et af byens ældste hoteller. Til de af jer, som fulgte med på Snapchat (kat_wearemad), fik I set lidt mere af hotellets smukke indretning i løbet af weekenden. Hotel Borg kan varmt anbefales, hvis man gerne vil spendere lidt ekstra på et par overnatninger og god service i den Islandske hovedstad.

The B is for Hotel Borg were I’d book three nights in one of the hotels deluxe rooms, which lured me with a bathtub and a kingsize Hästens bed. The beautiful art deco inspired hotel is situated i the heart of Reykjavik and is one of the oldest hotels in the city. For those of you who are following me on Snapchat (kat_wearemad) you got to see a bit more of the beautiful hotel. I can warmly recommend Hotel Borg if you want to spend a little extra on accommodation and good service in the Icelandic capital.

photo wearemad reykjavik island 04_zps28aebqvl.jpg

Den originale Tommi’s Burger Joint (Bullan) ligger i et lille hus på havnen i Reykjavik og er et absolut must når man besøger byen og godt kan lide gode burgere og fries. Burgerbollen var perfektion og det hele smagte himmelsk!

The original Tommi’s Burger Joint (Bullan) is just a small house on the harbor in Reykjavik, but an absolute must if you love burgers and fries. The bun was perfection and it all tasted heavenly!

photo wearemad reykjavik island 05_zpsog8tc9is.jpg

På min kærestes fødselsdag havde jeg arrangeret en heldagsudflugt med Reykjavik Excursions. Reykjavik Excursions tilbyder en række forskellige dagsture, hvor man kan opleve den Islandske natur. Jeg havde booket South Shore Adventure udflugten, hvor man bl.a. besøger den smukke sorte lavastrand i Vík, kommer tæt på den smukke Sólheimajkökull gletscher, oplever det utrolige Seljalandsfoss vandfald, som man kan gå ind bagved samt meget mere. Dagsturen tager 10 timer og koster 13.900 ISK (725 DKK) pr. pers. og kan virkelig anbefales! Jeg føler ikke rigtig, at vi have set Island hvis ikke vi havde haft denne oplevelse med i vores forholdsvis korte besøg.

On my boyfriends birthday I’d book at trip with Reykjavik Excursions. Reykjavik Excursions offer a range of different day trips, were you get to experience the Icelandic nature. I’d booked the South Shore Adventure tour, were you visit the black lava beach in Vík, get close to the beautiful Sólheimajkökull glacier, experience the breathtaking Seljalandsfoss waterfall, that you can actually walk behind, and much more. The tour takes 10 hours and cost 13.900 ISK pr. pers. I feel like we wouldn’t really have experienced Iceland, without spending a day in the magnificent nature.

photo wearemad reykjavik island 06_zpsdxp5i0zd.jpg

photo wearemad reykjavik island 07_zpsw9loctfl.jpg

Vi fløj med flyselskabet WOW air, som tilbyder billige flybilletter fra København til Reykjavik fra 499 DKK pr. pers. for en enkeltbillet. Fra Keflavík Lufthavn kørte vi med bus til Reykjavik by. Lufthavnen ligger et godt stykke udenfor fra byen, men busserne på Island fungerer heldigvis upåklageligt. En særlig shuttleservice sørgede for, at vi blev kørt hele vejen fra lufthavnen til hotellet for 2500 ISK (135 DKK)

I’d booked our flight tickets though WOW air who offer cheap flight from Copenhagen to Reykjavik from 66? one way. From Keflavík Airport we took a bus to Reykjavik. The airport is situated a great distance from Reykjavik, but the bus system works really great though. A special shuttle service brought us all the way from the airport to our hotel for only 18?.

SÅ FIK jeg kigget billederne igennem fra weekendens vellykkede surprise getaway til Reykjavik. Min kæreste blev heldigvis overrasket og vildt glad, da jeg overrakte ham konvolutten med flybilletterne fra WOW airfå timer inden afgang. Jeg havde sørget for, at der var en ekstra lille overraskelse planlagt på selve fødselsdagen i form af en dagstur med Reykjavik Excursions til Islands sydkyst, som I kan læse mere om over. Derudover fik vi set Reykjavik og besøgt en af min kærestes venner, som bor i byen. Hun gav os en masse gode tips om restauranter og barer, som vi benyttede os af.

Lørdag aften spiste vi på Fiskmarkadurinn (The Fish Market), hvorefter vi tog på bar, hvor Jimi Tenor tilfældigvis spillede og Sigur Ros var igang med et slag pool i hjørnet. Vi havde det så sjovt, at vi endte med at være ude det meste af natten og brugte derfor søndagen i sengen på vores lækre hotel Hotel Borg. Hen ad eftermiddagen besluttede vi os for, at gå en tur og få noget frisk luft på havnen. Her fandt vi et loppemarked og så det smukke Harpa Koncerthus, hvis facade er skabt af islandske Olafur Eliasson. Aftensmaden indtog vi i form af burgere og fries på den legendariske Tommi’s Burger Joint (eller Bullan, som den hedder), som også ligger på havnen. Hvis man er burgerentaushast, som jeg selv, er den et must i Reykjavik. Mandag morgen fejrede vi fødselsdag med gaver og morgenmad på sengen, inden vi blev hentet af Reykjavik Excursions. Vi havde heldigvis begge pakket regntøj i tilfælde af dårligt vejr. Det islandske vejr fik vi at føle det meste af de 10 timer vi var af sted. Når det regner på Island er det nemlig horisontalt pga. det kraftige vind, så jeg priste mig lykkelig over mit nye regnsæt fra Helly Hansen, som holdte mig tør igennem dagen og under det smukke Seljalandsfoss vandfald. Da vi ramte byen igen hen af aftenen var vi mætte på oplevelser og trætte af vind og vejr. Vi besluttede os derfor for, at spise en uformel aftensmad på The Laundromat, som lå tæt på hotellet, og hoppe tidligt i seng da vi havde et tidligt fly, at nå til København dagen efter.

Vi nåede begge, at blive betaget af Island på den forholdvis kort tid vi havde. Det er bestemt ikke sidste gang jeg besøger Reykjavik og der er så meget, at se på Island at man bliver nødt til at tage tilbage!

photo SAM_6371_zpsjsjkwphi.jpg

OM ISLAND
Island er en nordisk europæisk østat, placeret hvor Nordatlanten møder Ishavet på den midtatlantiske ryg. Landet har lidt over 300.000 indbyggere spredt udover et areal på 103.000 km², hvilket gør det til Europas tyndest befolkede land. 2/3 af Islands befolkning bor i landets største ny Reykjavik, som også er hovedstaden.

Island er vulkansk og geotermisk aktiv, hvilket betyder at der under jorden findes flydende magma. Det indre af landet består hovedsageligt af en højslette af sand og lava, bjerge og gletsjere, hvorfra en række gletsjerfloder løber mod havet gennem lavlandsområderne. Island opvarmes af Golfstrømmen og har et tempereret klima, på trods af den relativt høje placering mod nord og den nordlige polarcirkel.

ENGLISH RECAP I’ve looked through the pictures from this weekend’s successful surprise getaway to Reykjavik. My boyfriend was really surprised and happy, when I handed him the envelope with the plane tickets from WOW air a few hours before departure. I’d made sure there was an extra little surprise planned on his actual birthday, a day trip with Reykjavik Excursions to the South Coast of Iceland, which you can read more about in the above.

Saturday night we’d booked a table at Fiskmarkadurinn (The Fish Market), after which we went to a bar where Jimi Tenor coincidentally was giving a concert, while Sigur Ros was playing a game of pool in the corner. We had so much fun and ended up being out most of the night. Sunday was mostly spend in bed at our wonderful hotel Hotel Borg. In the afternoon we decided to go for a walk and get some fresh air at the harbor, were we found a flea market and saw the beautiful Harpa Concert Hall, whose facade is made by the iconic Icelandic artist Olafur Eliasson. The evening meal was consumed at the legendary Tommi’s Burger Joint (or Bullan, as it is called), also located on the harbor. If you are a burger enthusiast, like myself, it’s a must when in Reykjavik.

Monday morning, we celebrated my boyfriends birthday with gifts and breakfast in bed before we got picked up by Reykjavik Excursions. Fortunately we had both packed our rain clothes in case of bad weather. And the Icelandic weather we got to feel most of the 10 hours we were on the tour. When it rains on the Island it’s horizontal due to the strong wind, so I praised me happy to be wearing my new rain set from Helly Hansen, which kept me dry throughout the day and under the beautiful Seljalandsfoss waterfall. When we hit the town again towards the evening, we decided to have a low key dinner at The Laundromat, which was close to the hotel and call it an early night since we had an early flight the next morning.

We were both taken by the beautiful Iceland in the relatively short time we had in the country. It is certainly not the last time I’ll visit Reykjavik and I feel like there is so much to see on the Island that I’ll have to go back!