MIDSUMMER

SIFNOS

wearemad sifnos tekst

DA EN læser for nyligt efterspurte et indlæg fra vores sommerferie på Sifnos sidste år, gik det op for mig, at jeg aldrig fik delt billederne og ferien med jer. Og det er en skam for den lille ø i Kykladerne fortjener et dedikeret indlæg. Da min kæreste og jeg skulle finde ud af, hvor vi ville holde sommerferie faldt valget på den lille ø Sifnos. Vi var på udkig efter et sted, som var lokalt, ikke alt for turistet og med garanti for godt vejr i september!

wearemad sifnos 02wearemad sifnos greece 09wearemad sifnos greece 08

Sifnos ligger i Kykladerne sammen med mere velkendte øer, som Paros, Naxos, Santorini ca. 2,5 times sejlads med en hurtigfærge fra havnebyen Piræus. Det kræver en del planlægning, at skulle time fly med færge, hvilket vi løste med en overnatning i Piræus ved ankomst og en i Athen på tilbagevejen. Huset vi lejede i de 2 uger vi boede på Sifnos var et gammelt stenhus, der tidligere havde fungeret som vinpresse, som jeg havde fundet via Airbnb (det lykkes mig faktisk, at falde ned i pressen og slå mit ben en aften…). Huset havde nogle år tilbage gennemgået en modernisering og efterfølgende gjort til en sommerbolig. Da vi ankom til Sifnos med færgen søndag formiddag, blev vi hentet af ejeren af husets forældre, som også havde et sommerhus på øen. To ældre arkitekter fra Athen, som lissom os holdt sommerferie på Sifnos. På vej hen til huset kørte vi forbi købmanden for, at handle lidt ind så vi havde til morgenmaden dagen efter. Vi fik endda noget af familiens hjemmelade friskost, æg og timianhonning med os. Huset var placeret på et plateau i udkanten af byen Artemonas, som er en meget lille og hyggelig by. Sifnos er vitterligt en 15 km kort “mini ø”, med noget der ligner 3 købmænd og ét større supermarked. Vi fandt en del hyggelige restauranter i Artemonas små gader og i den lidt større naboby Apollonia – som rent faktisk også har en lille klynge af restauranter og butikker, gemt i en labyrint af små gader. (Læs mere)

wearemad sifnos greece 06wearemad sifnos 12

“Vores udsigt fra terrassen udover marker med oliventræer og en lille samling af hvidkalkede huse. Til vestre havde vi udsigt til det Ægæiske hav og til høre byen Artemonas. Hver aften fandt i søvn under myggenettet til lyden af cikader, koklokker og duften af de mode finger på træerne omkring os.”

wearemad sifnos greece 03

“En afskallet låge og et figentræ på den gamle vej fra Artemonas til Apollonia og en af Sifnos utallige hvidkalkede kirker med de karakteristiske azurblå kupler.

wearemad sifnos greece 13

Hvis man er på udkig efter en sommerferiedestination uden alt for mange turister, så er Sifnos stedet. Øen er meget lille og lokal og fyldt med hemmelige badespots med klipper og små hyggelige strande, som kan fremkommes på scooter eller med øens bus. Vi besøget Sifnos sidst på sæsonen, hvilket betød at vi vitterligt ikke mødte mange turister. De der var på øen, mødte vi på restauranterne om aftenen i Apollonia eller på vores lokale taverna i Artemonas. Dagene gik med udflugter til øens mange strande, hikes, at udforske de mange små labyrinter, spise en masse god græsk mad, dase, spise sene middage og drikke iskold ouzo på taget af vinpressen.

wearemad sifnos greece 07

“Da vi kom hjem fra stranden en dag havde vores rengøringsdame efterladt en stor skål med modne figner plukket på øen, som vi spiste med græsk yoghurt med timianhonning. Vejret var perfekt i september, nemlig meget varmt, præcis som jeg bedst kan lide det.

wearemad sifnos 03wearemad sifnos greece 02

“På en høj klippe ligger den antikke by Kastro, som vi hikede til via kysten og en hel del klipper og en hel del trapper (man kan også tage bussen). Byen lå mere eller mindre øde hen og efter et hurtigt besøg på en meget underlig cubansk café, hvor jeg havde en mere eller mindre traumatiserende oplevelse med gammel dame og en halvdød kat, fandt vi endelig en hyggelig restautant, hvor vi bestilte en drink, slukkede størsten og skyllede billederne af katten ud af hovedet.

wearemad sifnos greece 12

“Senere på ugen, på en strand taverna Vathi, fandt jeg heldigvis nogle lidt mere levende og søde frokostvenner, som sov middagslur i skyggen ved vores ben, imens vi spiste spinat/feta spanakopita og drank en kold Mythos.

wearemad sifnos greece 11

“Vores hus bestod af to mindre stenhuse forbundet af en terrasse overdækket med vinranker og to terrasser på taget med udsigt til Artemonas, havet og markerne. Huset var uden aircon, hvilket resulterede i et par søvnløse nætter i starten af opholdet, inden kroppen rigtig havde vænnet sig til varmen. Desuden var huset uden wifi, så afsendelse af mails forgik på taget med telefonen i strakt arm for, at fange et datasignal. Når man er vandt til, at være online 24/7 kan det virkelig være en god øvelse med sådan en off-line ferie. Jeg skal ærligt indrømme, at min tålmodighed blev sat på prøve et par gange.

wearemad sifnos greece 10

“Muligvis det mest Baywatch øjeblik i mit liv i Vathi

ENGLISH RECAP reader recently requested a post from our summer vacation on Sifnos last year. And so it dawned on my, that I completely forgot about all the pictures from our Aegean adventure. When my boyfriend and I had to book our summer holiday the choice fell on the small island of Sifnos in the Cyclades. We were looking for a place with the right amount of autenticity, local charm, not too touristy and with the guarantee of sun in September!

The house we rented for our 2 weeks stay was an old stone house, which had previously served as a wine press (I actually succeed in falling into the press one night and hurt my leg…), which I had found via Airbnb. The winepress had some years back undergone modernisation and subsequently made into a summer residence for the owner. When we arrived at Sifnos with the ferry on Sunday morning, we were picked up by the owner of the house’s parents, who also had a home on the island. Two older architects from Athens, which also were spending their holiday on Sifnos. On the way to the house, we drove past the grocery store to do some shopping and we even got some of the family’s homemade fresh cheese, eggs and thyme honey with us.

The house was placed on a plateau on the outskirts of Artemonas, which is a very small and cozy town. Sifnos is indeed a 15km short “mini island”, with only 3 small grocery shops and one lager supermarket. We found some really nice restaurants in Artemonas small streets and in the larger neighboring city of Apollonia – which actually also has a small cluster of restaurants and shops, tucked in a maze of small streets