MIDSUMMER

AN AEGEAN ADVENTURE, SIFNOS

wearemad sifnos tekst

Da min kæreste og jeg skulle finde ud af hvor vi ville holde sommerferie i år faldt valget på den lille ø Sifnos, som jeg havde lobbyet for efter at havde researchet lidt på Instagram. Vi var på udkig efter et sted uden alt for mange turister, en lokal stemning og med garanti for godt vejr i september, hvilket man som regel ikke går fejl af på nogle af de mindre græske øer.

Sifnos ligger i Kykladerne sammen med mere velkendte øer, som Paros, Naxos, Santorini ca. 2,5 times sejlads med hurtigfærge fra havnebyen Piræus. Det kræver en del planlægning, at skulle time fly med færge, hvilket vi løste med en overnatning i Piræus ved ankomst og en i Athen på tilbagevejen.

Vi havde lejet en gammel vinpresse (gammelt stenhus) igennem Airbnb de 12 dage vi boede på øen (det lykkes mig faktisk, at falde ned i pressen og slå mit ben…), som nogle år tilbage havde gennemgået en modernisering og efterfølgende gjort til en sommerbolig. Da vi ankom til Sifnos med færgen søndag formiddag, blev vi hentet af ejeren af husets forældre, som også havde et sommerhus på øen. To ældre arkitekter fra Athen, som lissom os holdt sommerferie på Sifnos. På vej hen til huset kørte vi forbi købmanden for, at handle lidt ind så vi havde til morgenmad dagen efter. Vi fik endda noget af familiens hjemmelade friskost, æg og timianhonning med os. Vinpressen var placeret på et plateau i udkanten af byen Artemonas, som er en meget lille og hyggelig by. Sifnos er en 15 km kort “mini ø”, med noget der ligner 3 købmænd og ét større supermarked. Vi fandt en del hyggelige restauranter i Artemonas små gader og i den lidt større naboby Apollonia – som rent faktisk også har en lille klynge af restauranter og butikker, gemt i en labyrint af små gader.

Læs også: Isola di Ortigia, Sicily

wearemad sifnos 02wearemad sifnos greece 09wearemad sifnos greece 08wearemad sifnos greece 06wearemad sifnos 12Vores udsigt fra terrassen udover marker med oliventræer, figner og en lille samling af hvidkalkede huse. Til vestre havde vi udsigt til det Ægæiske hav og til højre byen Artemonas. Huset havde ingen air con, så hver aften måtte vi falde i søvn under myggenettet med åben altan dør til lyden af cikader, koklokker og duften af de mode finger på træerne omkring os.

wearemad sifnos greece 03En afskallet låge og et figentræ på den 1000 år gamle vej fra Artemonas til Apollonia og en af Sifnos utallige hvidkalkede kirker med de karakteristiske azurblå kupler.

wearemad sifnos greece 13wearemad sifnos greece 07Da vi kom hjem fra stranden en dag havde vores rengøringsdame efterladt en stor skål med modne figner plukket på øen, som vi spiste med græsk yoghurt med timianhonning.

wearemad sifnos 03wearemad sifnos greece 02På en høj klippe ligger den antikke by Kastro, som vi hikede til via kysten og en hel del klipper og en hel del trapper (man kan også tage bussen). Byen lå mere eller mindre øde hen og efter et hurtigt besøg på en meget underlig cubansk café, hvor jeg havde en mere eller mindre traumatiserende oplevelse med gammel dame og en halvdød kat, fandt vi endelig en hyggelig restautant, hvor vi bestilte en drink, slukkede størsten og skyllede billederne af katten ud af hovedet.

wearemad sifnos greece 12Senere på ugen, på en strand taverna Vathi, fandt jeg heldigvis nogle lidt mere levende og søde frokostvenner, som sov middagslur i skyggen ved vores ben, imens vi spiste spanakopita og drank en kold Mythos.

wearemad sifnos greece 11Vores fine hus bestod af to mindre stenhuse forbundet af en terrasse overdækket med vinranker og to terrasser på taget med udsigt til Artemonas, havet og markerne. Huset var uden aircon, hvilket resulterede i et par søvnløse nætter i starten af opholdet, inden kroppen rigtig havde vænnet sig til varmen. Desuden var huset uden wifi, så afsendelse og modtagelse af mails forgik på taget med telefonen i strakt arm for, at fange et datasignal. Når man er vandt til, at være online 24/7 kan det virkelig være en god øvelse med sådan en off-line ferie. Jeg skal ærligt indrømme, at min tålmodighed blev sat på prøve et par gange.

wearemad sifnos greece 10Muligvis det mest Baywatch øjeblik i mit liv på stranden i Vathi

Hvis man er på udkig efter en sommerferiedestination uden alt for mange turister, så er Sifnos stedet. Øen er meget lille og lokal og fyldt med hemmelige badespots med klipper og små hyggelige strande, som kan fremkommes på scooter eller med øens bus. Vi besøgte Sifnos sidst på sæsonen, hvilket betød at vi vitterligt ikke mødte mange turister. De der var på øen, mødte vi på restauranterne om aftenen i Apollonia eller på vores lokale taverna i Artemonas. Dagene gik med udflugter til øens mange strande, hikes, udforskning de mange små labyrinter af stræder og huse, spise en masse god græsk mad, dase, spise sene middage og drikke iskold ouzo på taget af vinpressen.