COUCH POTATO

TRAVEL BY TRAIN: BERLIN MINI-GUIDE

wearemad berlin dsb 02

SPONSORED BY DSB

Berlin, berlin! Som lovet har jeg sammensat en lille mini-guide eller favorit-guide til Berlin, på baggrund af forrige weekends getaway til den tyske hovedstad. Vi ankom med DSB fra København fredag aften og tjekkede ind på vores hotel i Mitte, nær Spittelmarkt. Togturen og ankomsten gik perfekt og vores hotel overgik alle forventninger. Berlin er en kæmpe by med masser, at se og opleve – og selvom jeg efterhånden har været der et par gange, føler jeg stadig kun, at jeg har besøgt en brøkdel af byen. Hver bydel er næsten, som en hel by i sig selv. Med 2 hele dage i Berlin fokuserede vi derfor kun på, at hænge ud i Mitte og Hackescher Markt lørdag samt Friedrichshain søndag tre områder, som jeg til gengæld varmt kan anbefale!

Denne gang fik jeg endelig besøgt et af Berlins populære søndagsloppemarkeder, som efter lidt research, endte med at blive det på Boxhagener Platz i Friedrichshain – et valg vi ikke fortrød et sekund! Området omkring Boxhagener Platz er helt fantastisk med små gader tæt pakket med lækre restauranter, caféer, ishuse og små designbutikker. Vi brugte en hel søndag på loppemarkedet og med, at gå rundt i området omkring Boxhagener Platz, hvor vi drak kaffe og spiste pizza. Jeg har forsøgt, at dele min mini-guide op i områder og slutter af med lidt ekstra tips om mad, shopping, hotel og loppemarkeder.

Læs også: Weekend Getaway: Chinatown, Milano

wearemad berlin dsb 06Pizza fra den hyggelige Salami Social Club på Frankfurter Allee i Friedrichshain, som er et pizza paradis for alle der sætter pris på lækre surdejs gourmet pizzaer til yderst budgetvenlige priser

wearemad berlin dsb 21wearemad cosmo hotel berlin mitte 01Bonjour Baby berliner souvenir fra amerikanske Brandy Melville i Hackescher Markt

wearemad berlin dsb 59Søndag er loppemarkedsdag i Berlin. De fleste butikker, med undtagelse af et par enkelte, holder lukket om søndagen. Hvorfor et af byens mange loppemarkeder er en oplagt søndagsbeskæftigelse

wearemad berlin dsb 05wearemad berlin dsb 41wearemad berlin dsb 03U-Bahn stationen Samariterstraße går direkte til Frankfurter Allee i Friedrichshain, hvor loppemarkedet Boxhagener Platz ligger få gader fra

wearemad berlin dsb cosmo hotel mitteVores fantastiske værelse på Cosmo Hotel Berlin med udsigt over Spittelmarkt og Berlin’s måske bedste morgenmad

wearemad berlin dsb cosmo hotel mitte 01wearemad berlin mitte dsb 01Vi tog toget til Berlin med DSB, som gik perfekt unden stress, check-in eller ventetider

wearemad berlin dsb 12Søndag lykkes det os, at finde én åben butik, Schwester Herz, på Gärtnerstraße i Friedrichshain, som havde det fineste udvalg af papirvarer, design, interiør og dansk design. Jeg købte en plakat og min mor fik en fin gammel the kop med hjem fra loppemarkedet.

wearemad berlin dsb 08wearemad berlin dsb 53wearemad berlin dsb 07Hackescher Markt er et af mine yndlingsområder i Berlin, når det kommer til shopping. På pladsen ved togstationen er der madmarked lørdag, hvor man kan købe alt fra lækre grøntsager, blomster og bagværk

wearemad berlin dsb 10

TRANSPORT

Vi tog toget til Berlin. DSB har flere afgange om dagen og det tager ca. 6,5 timer at komme frem. Togturen er afbrudt af en færgeovergang i Rødby samt et skift i Hamborg, hvilket gør at rejsen ikke føltes så lang. Både min mor og jeg nød bare, at kunne sætte os ind i toget lade landskabet passere forbi. Vi havde købt lækker frokost med til turen og jeg havde downloaded alle de nyeste magasiner, som vi kiggede igennem undervejs. På Berlin Hauptbahnhof er der forbindelser til, alle bydele med både U-Bahn, busser og S-Bahn.

HOTEL

COSMO Hotel Berlin, Mitte

Vi boede på designhotellet Cosmo Hotel i Mitte, 2 minutters gang fra Spittelmakt U-Bahn. Hotellet ligger centralt placeret i et stille område i gåafstand til Friedrichstraße, Alexander Platz, Hackescher Markt, Spree mm. Hotellets restaurant Scent er økologisk, bruger lokale råvarer og laver en killer spinat ravioli!

MAD

Dolores, Rosa-Luxemburg-Straße 7, Mitte

Dolores er mexicansk afslappet fast food med omtanke, placeret i hjertet af Hackescher Markt. Jeg spottede stedet da vi gik rundt i området om lørdagen, hvorefter vi besluttede os at prøve det af søndag aften. Min mor og jeg bestilte hver vores burrito bowl med ris, sorte bønner, salat, hjemmelavede tortilla chips, guacamole og peanutsauce. Det smagte himmelsk!

Salami Social Club, Frankfurter Allee 43, Friedrichshain

I søgen på en helt speciel mini-pizza, som vi så en pige gå forbi med, da vi tog en kaffepause på Mainzer Straße halvvejs igennem loppemarked på Boxhagener Platz, faldt vi over Salami Social ClubFrankfurter Allee. De havde ikke vore mini-pizza, til gengæld havde de en meget fristende surdejs margarita med tomat, mozzarella og basilikum, som vi endte med at bestille i stedet.

Crackers, Friedrichstraße 158, Mitte

En af mine yndlings restauranter havde desværre ferielukket, så vi nåede ikke forbi denne gang. Crackers skal alligevel have en anbefaling, da det er en af de sejeste restauranter jeg har besøgt. Bag en lille port på Friedrichstraße bliver man ført igennem en lang betongang med neonlys videre igennem restaurantens azurblå køkken for til slut, at ende midt i den store overdådige restaurant med blødt velour interiør og store blomsterdekorationer. Menuen byder på bistromad med lækre cocktails.

LOPPEMARKEDER

Boxhagener Platz

Vi valgte at bruge søndagen på Boxhagener Platz i Friedrichshain, som ligger i et autentisk, men hyggeligt område med masser af små caféer, restauranter og butikker. Loppemarkedet på Boxhagener Platz er gigantisk og byder på alt fra antikviteter, private der sælger ud af garderoben, møbler, andet ragelse og lidt kunsthåndværk. Når man er i området er Simon-Dachs-Straße en oplagt frokost/middags mulighed, da gaden er tætpakket med restauranter med alt fra vietnamesisk, mexicansk, vegansk og traditionelt mad. Mexicanske Santa Maria og vietnamesiske Lemon Grass skulle være et sikkert valg.

Derudover skulle loppemarkederne Mauerpark, Arkona Platz, Tiergarten Station, Maybach Ufer og Raw også ære et besøg værd.

SHOPPING

Hackescher Markt, Mitte

Jeg elsker at shoppe i området omrking Hackescher Markt, som har alt fra UniqloCOS, &OtherStories og Monki til Sandro, The Kooples, Muji, Adidas og meget mere. Området er ret smukt med pastelfarvede facader og New Yorker feel. Der er masser af gode restauranter i området, hvis sulten skulle trænge sig på under vejs.

Friedrichstraße, Mitte

På den uendeligt lange Friedrichstraße finder man en god blanding af high end butikker, store kæder, stormagasiner og high street brands. Gaden er ret turistet, især i enden hvor Checkpoint Charlie er placeret, men Friedrichstraße er stadig et besøg, om ikke andet for sin Zara butik.

Se kortet i større format her