#101

FROM ANTWERPEN TO BRUXELLES

wearemad-bruxelles-druum-bed-breakfast

SPONSORED BY VISIT FLANDERS

For små 2 uger siden var jeg 5 dage i Belgien med Visit Flanders for, at besøge Antwerpen og Bruxelles. Torsdag eftermiddag landende vi i Antwerpen, hvor vi havde to overnatninger inden vi tog toget videre til Bruxelles. Det tager kun lidt over 1 time, at flyve til Bruxelles fra København og man kan være heldig, at finde billetter t/r helt ned til 148 kr på Momondohvis man er lidt fleksibel

Belgien ligger vitterligt ikke særligt langt fra Danmark og det er meget nemt, at komme frem og tilbage med tog fra Bruxelles lufthavn. Det tager kun 20 min., at tage toget fra lufthavnen til Bruxelles og omkring 45 min. til  Antwerpen samt ca. 1 time i tog fra Bruxelles til Antwerpen, hvilket rent faktisk gør det muligt, at besøge begge byer hvis man har nogle dage.

Læs også: 48h In Milan: 17 Cool Spots To Visit In The City

wearemad-antwerpen-st-vincentswearemad-antwerpen-04wearemad-antwerpen-le-pain-quotidienANTWERPEN

Antwerpen er en forholdvis lille og kompakt by med en tæt bymidte, hvor men let kan komme rundt på gåben. Vi boede midt i fashion district på et b&c (breakfast & coffee), Room National, som ligger perfekt placeret mellem den gamle bydel og de små gader med butikker. Antwerpen er smuk og hyggelig og jeg blev meget positivt overrasket over byen, som sammen med Bruxelles, er blevet en ny europæisk favorit.

WHERE TO EAT

LE PAIN QUOTIDIEN
I Room National’s baggård ligger der en Le Pain Quotidien, eller Het dagelijks brood, som den hedder på hollandsk, hvor vi spiste morgenmad begge dage. Le Pain Quotidien er nemt, lækkert og så der er noget for en hver smag – min er avocado toast!

wearemad-antwerpen-15
RAS
Torsdag aften havde vi bord på RAS, som ligger smukt placeret ned til vandet i en utraditionel spændende arkitekttegnet bygning. Stemningen er hyggeligt, betjeningen god og maden smagfuld. Jeg bestilte havørred med quinoasalt on the side. Restauranten er helt sikkert et besøg værd, hvis man er i Antwerpen.

MÓN
Fredag aften havde vi bord på restauranten Món, hvis speciale er kød og vin. Man skal ikke lade sig afskrække af resturantens hjemmeside, som godt kunne bruge en update. Restauranten er nemlig helt up to date, smukt indrettet og meget hyggelig med åben ild og god stemning. Jeg bestilte den lækreste bøf med frites, bearnaise og en frisk salat on the side.

wearemad-antwerpen-17wearemad-antwerpen-bar-barwearemad-antwerpen-14BRUXELLES

Bruxelles tog fusen på mig. Det var mit første besøg i Belgien og ikke midst Bruxelles, som jeg havde hørt blandet om inden afrejse. Netop derfor blev jeg nok meget positivt overrasket! Umiddelbart kan byen lidt af det hele. God mad, god shopping, overskuelig, smuk og hyggeligt. Jeg er virkelig vild med byen og drømmer allerede om, at tage tilbage inden for den nærmeste fremtid – gerne i kombination med enten Antwerpen igen eller Brugge.

WHERE TO STAY

DRUUM
Druum ligger ca. 7-10 minutters gå gang fra Bruxelles shopping district og er uden tvivl et af de mest gennemførste b&b’s jeg endnu har boet på. Druum består af 6 værelser og er udover et b&b, også et kontorfællesskab, værksted og hjem for Druum’s ejere. Hvert værelse på Druum er indrettet af forskellige kunstnere og er derfor et lille kunstværk i sig selv. Mit værelse var en lydinstallation, hvor man selv kunne interagere med kunstværket i form af en samling kassettebånd med lydoptagelser og et stereoanlæg. Druum er exceptionelt smukt indrettet og helt sikkert mit nye goto sted i Bruxelles.

wearemad-druum-bruxelles-02wearemad-antwerpen-24wearemad-druum-bruxelles-hotel

FOOD

LE SELECTO
Lørdag aften havde vi bord på Le Selecto, som havde booket en kitchen seating til os i restaurantens køkken. Her sad vi første parket til restaurantens kokke og kunne følge med i tilblivelsen af vores mad. Jeg bestilte pocheret æg med svampe og sauce mousseline til forret og lækker gårdkylling med grøntsager og friske urter til hovedret. Til maden fik vi rigelig med lækker vin serveret af vores yderst charmerende fansk-belgiske tjener.

TRAVERNE DU PASSAGE
På vores sidste aften i Bruxelles, havde vi booket bord på Traverne du Passage, som man tydeligt kunne fornemme var en gammel belgisk institution. Restaurantens borde var besat af familier, som var taget ud for at spise søndagsmiddag. Traverne du Passage er klassisk bistro mad med alt fra mules frites, steak frites, foie grais, hummer og meget mere. Jeg bestilte favoritten steak fristes med bearnaise og frisk salat.

wearemad-antwerpen-27wearemad-bruxelles-cafe-au-chat-noir wearemad-antwerpen-30GOOD TO KNOW

Sørg for, at hæve nogle kontanter. Belgien er lidt bagud ift. til betalingskort og det er ikke usædvanligt, at taxer, supermarkeder, barer mm. ikke tager imod kort.