THE PERFECT SUMMER DRESS (ON BUDGET)

48H IN FLENSBURG

wearemad-flensburg

SPONSORED PRESS VISIT

Efter en hyggelig weekend i Flensborg er jeg hjemme i København igen for en kort bemærkning inden jeg tager på Roskilde Festival på torsdag. Jeg har været i en del tyske byer, især i Nordtyskland, men havde aldrig besøgt Flensborg, som jo ikke er mere end en lille køretur væk. Formålet med turen var, udover at opleve byen, at besøge det nyåbnede Hotel Hafen, som ligger på havnen med udsigt udover fjorden.

Læs også: Travel by train: Berlin mini-guide

hotel-hafen-flensburg-01hotel-hafen-flensburg-07  DAG 1: ANKOMST, MIDDAG & DRINKS
Lørdag eftermiddag vi med tog til Flensborg, hvor vi efter at have tjekket ind på vore store lækre værelser på Hotel Hafen blev budt velkommen med et glas cava og lidt snacks. Efter en kort gåtur ad byens (lange) Strøggade begyndte vi så småt, at gøre os klar til aftenens middag på den smukke Restaurant Marienhölzung i skoven lidt uden for byen. Vi havde bord kl 19 og det tog os helt præcis 4,5 time, at spise os igennem de 8 retter, som restaurantens nye kok havde sammensat til os. Jeg ved ikke noget bedre end, at have god tid mellem retterne når jeg er ude at spise. Tid til at nyde et glas vin og snakke, istedet for at blive hastet igennem en middag fordi restauranten gerne vil have besat bordet igen. Mætte, tilfredse og trætte tog vi en taxa tilbage til hotellet kl 22.30, hvorefter vi skulle have været videre til en enkelt drink, men valgte i stedet at call it a night.

wearemad-hotel-hafen-flensburg-01hotel-hafen-flensburg-05

DAG 2: GUIDET TUR, FISHBRÖTCHEN, VANDFLY & MIDDAG
Søndag morgen mødtes vi til morgenmad i Hotel Hafen restuarant, hvorefter vi blev mødt af vores guide fra Flensborg turistbureau. Efter en 2,5 timers guidet tur i nærområdet rundt om hotellet, som havde så meget historie at byde på, at vi kunne have blevet ved hele dagen, endte vi på havnen hvor vi spiste fishbrötchen til frokost hos Ben’s Fischbrötchen. De traditionelle tyske fiske sandwiches er specialitet og fås med f.eks. sild, fiskefrikadelle, røget makrel mm. Senere på dagen skulle vi have været ude, at flyve med vandfly, men på grund af for meget vind blev turen aflyst. I stedet havde vi tid til, at nå noget af det forsømte arbejde, efterfulgt af en Flensburger på havnen. Ved aftenstid gik vi tilbage til hotellet for, at gøre os klar til middag i hotellets restaurant Columbus.

wearemad-hotel-hafen-flensburg-02hotel-hafen-flensburg-11

DAG 3: MASSAGE & HJEMTUR
Mandagen startede med morgenmad efterfulgt af massage i hotellets wellness område. Efter massagen havde vi et par timer til, at tage et sidste kig på byen inden toget gik hjem til København.

FLENSBORG
Flensborg er overskuelig, hyggelig og charmerende med et dansk-tysk kulturliv, som ikke er til at overse. Under vores besøg fik vi mulighed for en guidet tur i byen med en repræsentant fra turistrådet, som kunne fortælle en hel masse om Flensborgs interessante histoire. Byen har spillet en vigtig rolle i dansk/tysk historie, som gammel købsstad og handelsby. Tilbage i 1400-1600 var Flensborg Danmarks største og vigtigste handelsby og den dag i dag er Flensborg Slesvig-Holsteins tredie største by med omk. 91.000 indbyggere – hvilket rent faktisk er ret stort efter dansk målestok. Flensborg er et besøg værd, især havneområdet og de gamle gader op mod byen er rigtig hyggelige og værd at dykke lidt dybere ned i historien omkring.

HOTEL HAFEN
Hotellet er placeret på havnen i Flensborg og består af flere bygninger, hvor gamle fredede byhuse indgår i den nye arkitektoniske konstruktion af hotellet. Jeg har sjældent boet på et hotel, hvor der var så meget tjek på tingene og god service.