BUDGET CATCH: OVAL ORANGE SUNGLASSES

MARBELLA & LOS MONTEROS, COSTA DEL SOL

wearemad-marbella

INDEHOLDER REKLAME-LINKS

Efter en del overvejelser omkring årets sommerferie, som i år blev reduceret fra 2 uger til 1, endte min kæreste og jeg med at booke et mindre hus i Los Monteros ca. 7 km. øst for Marbella-by. Marbella ligger på Costa del Sol, som er en region af kystbyer og småsamfund langs Middelhavet i det sydlige SpanienMálaga-provinsen i Andalusien.

Hverken min kæreste og jeg havde været i Marbella før og indrømmet, så var jeg en smule betænkelig omkring destinationen. Vi plejer som regel af vælge lidt mere utraditionelle feriedestinationer (som f.eks. denne lille græske ø og denne perle på Sicilien), hvorfor Costa del Sol måske ikke var det åbenlyse valg. Det sagt så plejer vi dog altid at have nogle gode ferier, hvor end vi rejser. Vi er gode til at finde små hemmelige spots, uden alt for mange turister, som skiller sig ud fra mængden. Hvilket heldigvis også lykkes i Marbella, til trods for at nogle af de bange forudantagelserne omkring byen inden afrejse blev bekræftet undervejs.

Læs også: Isola Di Ortigia, Sicily

marbella-playa-de-los-moteros-spain-01 marbella-playa-de-los-moteros-65-copymarbella-playa-de-los-moteros-45“Don Pepe tager en slapper på drømmesengen i haven”

WHERE TO SLEEP
Vi havde lissom de forrige år booket en hus via Airbnb, som denne gang var en hyggelig lille bungalow omringet af oliventræer i en enorm have tilhørende en stor mansion lidt udenfor Marbella-by. Huset lå i et ekslusivt villakvarter i Los Monteros en kort gåtur fra stranden Playa de Los Monteros samt et stort femstjernet hotel og golf resort. Vi var endda så heldige at tre søde hunde, som boede i hovedhuset, holdt os selskab det meste af ugen. Hundendes tilstedeværelse om aftenen, når vi sad og spiste tapas eller drak vin på terresse gav ferien et ekstra element, som vi begge endte med at sætte stor pris på. Vi var ret klar på at kidnappe alle tre hunde og tage dem med hjem til Købehavn, men det ville deres ejer nok ikke være blevet så glade for…

marbella-playa-de-los-moteros-spain-02marbella-playa-de-los-moteros-14marbella-playa-de-los-moteros-69marbella-playa-de-los-moteros-spain-03marbella-playa-de-los-moteros-mango“Avocadotræ i haven, den karakteristiske Andalusiske røde jord, oliventræer, verdens sødeste Chicho hund og en moden mango foran vores lille bungalow”

Der findes rigtig mange fine Airbnb muligheder i Marbella og omegn, og vi var rigtig glade for at have booket et hus lidt udenfor byen, tæt på stranden, hvor vi selv havde mulighed for at lave lidt morgenmad eller tapas til aften. Hvis man er mere til resorts er der også mange muligheder i flere forskellige prisklasser at finde på f.eks. Hotels.com.

marbella-playa-de-los-moteros-05WHAT TO DO
Marbella-by viste sig (desværre) at leve fuldt op til forventningerne om, at være ret turistet. Jovist den gamle bydel er fin og hyggelig, men den er også meget lille og centret omkring en række restauranter, ikke særlig autentisk og fyldt med turistfælder. Det kan helt sikkert betale sig, at leje en bil og tage udenfor byen, hvor man f.eks. kan besøge en af de smukke bjergbyer Ronda eller Benahavis (sidstnævnte skulle have nogle ret fantastiske klipper, som man kan bade fra. Læs evt. Sandra’s guide her), besøge den lille hyggelige havneby Sotogrande vest for Marbella eller blot tage på opdagelse i den smukke andalusiske natur. En dag besluttede vi os for, at gå fra Marbella-by langs kysten til Puerto Banús via The Golden Mile, som er ca. 5 km gåtur langs stranden. Det er en hyggelig gåtur, men Puerto Banús viste sig dog at være et rigtig godt eksempel på, at penge ikke nødvendigvis er lig med god stil. Efter en kortgåtur på havnen fik vi nok af dyre biler, store både, bling og dårlig stil og tog tilbage til Marbella.

marbella-playa-de-los-moteros-85marbella-playa-de-los-moteros-spain-04“Luksuslivet på La Cabane”

Der er mange lækre strandmuligheder og beach clubs i Marbella, som nær Playa de Los Monteros endda ikke var overfyldte. Vi tog på det eksklusive La Cabane, hvor en såkaldt cabane (strandseng) koster fra 90-190 EUR og der eftersigende skulle være en ret vild hummerbuffet, som vi dog ikke prøvede. Til gengæld læskede vi os i deres virkelig gode sangria, som vi nød i skyggen på vores cabane med udsigt udover stranden. Mindre kan dog også gøre det, da vi til sammenligning næste dag betalte 6 EUR for en strandstol på en lidt mindre fancy beach club lidt længere oppe af Playa de Los Monteros, som rent faktisk viste sig at være en smule hyggeligere.

marbella-playa-de-los-moteros-06marbella-playa-de-los-moteros-62 marbella-playa-de-los-moteros-restautant“Frokost på favorit tapasbaren Bodega San Benabe og friske rejer på stranden”

WHERE TO EAT
I løbet af ugen handlede vi ind og spiste tapas et par gange hjemme på terrassen, spiste frokost i Marbella og middage på stranden og i byen. Vi fandt lige dele dårligt, som godt – og et par af de gode fortjener en anbefaling.

“Bodega San Bernabe – lokalt stamsted med Marbella’s bedste tapas!”
Til forskel fra tapas i Catalonien, som hovedsageligt består af forskellige små retter, så er tapas i Andalusien pintos af små stykker brød med topping. På Bodega San Bernabe, som vi besøgte to gange til frokost, fandt vi den hyggeligste stemning og bedste tapas blandt Marbella’s lokale til yderst fornuftige priser. Bodega San Bernabe serverer gode simple pintos med det absolut bedste udvalg af oste, kød og fisk, som kan laves i baren uden et køkken – deraf bodega, som på spansk betyder forråds-/vinkælder. Den lille bodega er hyggelig med få pladser udenfor i en stille gade bag en park tæt på stranden og har, at dømme udfra gamle fotografier på væggen, eksisteret siden 70’erne. På de to gange vi besøgte Bodega San Benabe så vi hurtigt, at det var stamsted for områdets lokale og at de eneste, ikke spanske turister, som øjensynligt havde opdaget stedet var os. Til den lille sult bestilte vi den første dag 6 pintos til deling med drikkevarer (vin og vand) til 15 EUR og til den lidt større sult fredag til frokost, bestilte vi 10 pintos til deling med 2 forkellige oste, den lækreste jamon, tun med picante, røget torsk samt 8 kølige glas manzanilla sherry plus vand til omk. 28 EUR. Til sammenligning betalte vi omk. 20 EUR for 4 øl på torvet i Marbella’s gamle bydel. Bodega San Bernabe er et absolut must hvis man besøger Marbella!

“Arenal – Enestående god mad på stranden”
Playa de Los Monteros finder man én restaurant, udover de sædvanlige strandrestauranter med internationale menukort, som adskiller sig fra resten ved rent faktisk at have særdeles god mad! Vi havde ikke de højeste forventinger efter, at have spist på en af de nærliggende restauranter et par dage forinden, men Arenal viste sig at overraske virkelig positivt. Til foret bestilte vi tuntatar med avocado og den bedste ceviche med fisk og grapefrugt, som vi begge har smagt. Til hovedret spiste jeg hjemmelavede cannelloni med spinat og ost og min kæreste fik det lækreste lammekød. Der var ikke mange gæster på restauranten lørdag aften, men vores tjener anbefalede at bestille bord til en anden gang. Arenal er ikke et sted jeg vil anbefale hvis man ikke er på Playa de Los Monteros, da man helt sikkert kan få ligeså god mad mange andre steder i Marbella, men på strækningen med restuaranter på straden i Los Monteros er den en klar favorit!

“Taberna Casa Blanca –  fint frokostalternativ i Puerto Banús”
Efter vores 5 km “lange” gåtur i 30 graders varme fra Marbella til Pueto Banús var vi sultne da vi nåede den lille havneby sent på eftermiddagen. Vi slog os derfor ned på den første og bedste restaurant vi spottede på Av. Julio Iglesias (lol), ved navn Taberna Casa Blanca. Jeg bestilte Ensalada de Queso de Cabra med Patatas Bravas og min kæreste fik burger. Et fint frokostalternativ til de dyre turistfælder på havnen, hvis man er i området, dermed ikke en restaurant som man bør opleve eller gå efter.

FLERE RESTAURANT ANBEFALINGER

NOBU, Bulevar Principe Alfonso von Hohenlohe, s/n, Marbella

Sarafina, Av. Bulevar Príncipe Alfonso de Hohenlohe, 1, Marbella

Café Flore, Plaza Puente de Ronda, 5, Old Town, Marbella

marbella-playa-de-los-moteros-restautant-01marbella-playa-de-los-moteros-08

WHERE TO SHOP

Vintage Déjà Vu
Pedraza 8, Old Town, Marbella
I den gamle by i Marbella fandt jeg den fineste (og meget eksklusive) vintagebutik med tøj, accessories, tasker og interiør, som havde en hel del ret vilde og særlige vintage fund. Jeg forelskede mig bl.a. i den fineste røde slip-dress fra Loewe til 100 EUR, de smukkeste gamle tæpper, futuristiske glaslamper og andet interiør. Derudover var jeg også i et par andre små vintagebutikker, som jeg ikke husker navnet på, men begge havde nogle fine ting til overkommelige priser.

Puerto Banúsa
Selvom Puerto Banús ikke vandt mange point på min konto, så kan man ikke komme udenom at det er STEDET at shoppe, hvis man er i Marbella. Der ligger en del high end butikker nede på havnen og lidt længere oppe i byen finder man alle high street butikkerne.

Loppemarked
Det ærger mig, at jeg ikke undersøgte de forskellige loppemarkeder i området inden vi tog hjem. På vej mod lufthavnen kørte vi nemlig forbi et stort loppemarked på en parkeringsplads i en forstad langs motorvejen fra Marbella til Malaga. Selvom jeg kun fik et meget kort glimt af loppemarkedet, så spottede jeg hurtigt en masse fine gamle møbler, tøj og keramik.