15 FAVORITES IN SEPTEMBER

48H IN BRUSSELS: 11 COOL SPOTS TO VISIT ON A WEEKEND GETAWA1

brussels-druum-bed-breakfast

INDEHOLDER REKLAME-LINKS

De der har læst med gennem årene ved sikkert allerede, at min kæreste og jeg har til tradition at give hinanden rejser i fødselsdagsgave. Det har de seneste 6, snart 7 år, resulteret i at vi har været vidt omkring. Senest New York i forbindelse med min fødselsdag i marts og Bruxelles forrige weekend til min kærestes fødselsdag. Det er vitterligt den hyggeligste tradition, som vi holder fast i og begge glæder os til hver gang!

Læs også: From Antwerpen To Bruxelles

Tilbage i november 2016 besøgte jeg Antwerpen og Bruxelles, for første gang og blev ret vild med især Bruxelles. Da min kæreste aldrig havde besøgt byen og vi denne gang var lidt udfordret ift. til tid, var det oplagt at tage tilbage og opleve byen sammen. Flyrejsen er kun  1 time og 20 minutter og det er muligt af finde meget billige flybilletter fra København til Charleroi, som ligger ca. 1 time i bus fra Bruxelles. Med undtagelse af New York, er destinationerne altid hemmelige for fødselaren helt frem til gaten, hvor overraskelsen bliver endelig afsløres.

TAKE-OFF
Da jeg havde booket et sent fly fra København og vidste, at vi ville være sent fremme på vores endelige destination, havde jeg bedt min kæreste møde mig i lufthavnen et par timer før afrejse, så vi kunne nå at spise en god middag inden afrejse. Jeg havde booket bord på Mash i lufthavnen, som vi ofte har talt om at gøre, men aldrig har fået taget os tid til – hvilket dog viste sig at være tid godt givet ud og ikke mindst den perfekte start på en hyggelig weekend. Både min kæreste og jeg er ret glade for gode bøffer, fries og bearnaise – meget gerne med en side af mac’n’cheese og et glas god rødvin. Vi var begge enige om, at middagen på Mash kunne meget vel blive starten på en ny tradition i forbindelse med vores fælles rejser.

brussels-guide-druum-01 brussels-guide-14brussels-guide-druum-03

SLEEP
Da vi landede i Charleroi fredag aften tog vi bussen mod Bruxelles, hvorefter vi en time senere ankom til centrum og tog en taxa til stedet der fik mig til at blive forelsket i Bruxelles tilbage i november 2016…

DRUUM
Da jeg besøgte Bruxelles første gang boede jeg på det hyggelige kunstnerkollektiv/B&B DRUUM, som er placeret i det islamiske kvarter Coin du diable i hjertet af byen. Første gang jeg overnattede på DRUUM boede jeg i HS63 værelset, som er et af de smukkeste hotelværelser jeg har overnattet i. Hvert af de 6 værelser på DRUUM består af en interaktiv kunstinstallation, som i HS63 er en lydinstallation. Udover de hyggelige og gennemførte værelser huser den enorme bygning også et køkken, hvor man sammen med de andre gæster kan nyde en lækker morgenmadsbuffet. En glas gang med kontorer fører videre til baghuset, som ligeledes er kreative kontorer, et værksted samt beboelse. Denne gang havde jeg booket Cathérine Lommée væreslet, som er lidt større end HS63 og bl.a. indeholder en videoinstallaion.

brussels-guide-barbeton brussels-guide-05

FOOD & DRINKS
Bruxelles er spækket med restauranter til en sådan grad, at man næsten kan få en smule stress over aldrig at ville kunne nå dem alle. Det siges at der ligger 138 restauranter pr. square mile i Bruxelles, hvilket må siges at være en del.

Selecto
Vi måtte desværre gå forgæves på Selecto, som jeg besøgte sidst jeg var i Bruxelles, lørdag aften da vi ikke havde booket bord. Restauranten er et besøg værd og ligger få minutter fra DRUUM, man skal dog lige huske at bestille bord i weekenden, som tjeneren venligt gjorde os opmærksomme på. I stedet endte vi på en tilfældig restaurant længere nede mod byen, som jeg ikke husker navnet på. Jeg bestilte den belgiske ret Stoemp, som er en af mine favoritter (og en version af den hollandske Stamppot, der er igen en version af den frisiske Boerenkool).

Toukoul
Restauranten Toukoul er min kæreste fortjeneste, efter at han fandt en anmeldelse online og vi besluttede os for at spise en sen frokost i ly for en byge. Vi delte en Ye-Tsom Beyanetu, som er en vegetarisk og vegansk ret (og vist nok den etiopiske nationalret i forskellige variationer) bestående af 5 små bønne- og grøntsagsretter serveret på en stor pandekage lavet af teff mel. Det var mit første møde med etiopisk mad og jeg må indrømme, at det er noget af det lækreste jeg har smagt længe. Krydderierne og smagssammensætningerne med den syrlige teff pandekage samt det at spise med hånden, var så fjernt fra noget andet køkken jeg tidligere har stiftet bekendskab med.

Barbeton
Den hyggelige Barbeton er den perfekte “lokale bar rundt om hjørnet”, når man bor på DRUUM. Baren, som også serverer en let morgenmad, har et stort udvalg af special øl og smukke drinks med blomster der kan nydes en eftermiddag i solen udenfor eller til en nightcap efter middagen.

MONK
Baren MONK ligger på Rue Sainte Catherine, som fortsætter ud i Rue de Flandre, hvor føromtalte restaurant Selecto er placeret. Begge gader er ret hyggelige og pakket med gode restauranter, barer og kaffe spots og helt sikkert et besøg værd. Baren er et moderne bud på en gammel klassisk gammel belgisk bar, som server god kaffe, mad til den lille slut, øl og drinks.

brussels-guide-coffee

TO DO
Bruxelles er delt op i 5 forskellige primære områder i den indre by, som er værd at udforske og fyldt med kultur, smukke bygninger, parker, museer, vintage butikker, små uafhænige biografer mm. På DRUUM fandt jeg bogen The 500 Hidden Secrets of Brussels, som var ret fin og med virkelig mange gode gode tips til Bruxelles.

Nova Cinéma
Den første uafhænige biograf jeg besøgte var Nitehawk i Williamsburg i New York, som jeg har skrevet mere om her. Oplevelsen gjorde indtryk på både min kæreste og jeg, så da jeg tilfældigt faldt over Nova Cinéma besluttede vi os for at booke billetter til den sene forestilling lørdag aften. Under biografen findes der en hyggelig lille bar hvor vi startede med en øl, som vi tog med ovenpå i den gamle fabrikshal da filmen skulle til at begynde. Vi så filem Season Of The Witch/Hungry Wifes af George A. Romero i 35 mm fra 1973, som handler om en hjemmegående husmor der får smag for heksekunsten. Til og med d. 22. oktober 2017 kan man se obscure heksefilm i biografen, som understøttes af en række events som f.eks. tarotkort læsning, middage mm. Man kan læse mere om månedens program her

A walk around town…
Brussels er en smuk by med mange spænde områder, som er værd at udforske på gåben. Vi nåede at gå byen rundt lørdag, hvor vi startede med at op til Palais de Bruxelles igennem parken videre til katedralen, gennem små gader for til sidst at ende tilbage i området omkring DRUUM hvor vi spiste frokost.

brussels-guide-vintage-shopping-01 brussels-guide-vintage-shopping-via-antica

VINTAGE SHOPPING
Brussels er kendt for sine vintagebutikker og loppemarkeder og med god grund! Byen er et mekka for vintage entusiaster og bydelen Marolle er hjemsted for et af de mest kendte loppemarkeder i Europa samt vintagegader fyldt med møbel- og tøjbutikker.

Via Antica
På vej til Place du Jeu de Balle hvor søndagsloppemarket Marolles Flea Market finder sted, gik vi forbi antikbutikken Via Antica, som uden sammenligning er den største og bedste vintage møbelbutik jeg nogensinde har besøgt.

Marolle Flea Market
Hver søndag kan man besøge det enorme loppemarked på Place du Jeu de Balle i Marolle, som byder på alt fra møbler, porcelæn, bøger, tøj, sjove fund fra bl.a. Afrika og Marokko i særdeleshed samt meget meget mere. Loppemarkedet er et af de bedre jeg har besøgt i udlandet og uden tvivl et besøg værd.

Rue Blaes
Hvis man besøger loppemarkedet på Place du Jeu de Balle kan man gå via Rue Blaes, som er Bruxelles mest kendte vintage gade. I gaden ligger antikbutikker placeret side ved side og har et af de bedste udvalg jeg set.

Fashion Vintage
Bag den lyserøde facade på Rue Léon Lepage nær DRUUM, gemmer sig et skattekammer fyldt med gamle designerfund fra 70’erne frem til i dag. Blandt mærker som Gucci, Louis Vuitton, Fendi, Prada, Max Mara mf. er det er muligt at finde gode fund til en fornuftig pris. Som det f.eks. var tilfældet med Fendi-tasken jeg fandt i butikken til en slik og det endda lykkes mig at forhandle ned i pris.

brussels-guide-04

5 FUN FACTS

• Pomfritter er opfundet i Belgien og ikke i Frankring, som man måske kunne tro.
  • I 1970’erne satte en zoologisk have 50 parakitter (små grønne papegøjer) fri, som nu har overtaget alle byens parker og kan høres næsten hvor end man befinder sig i byen. Antallet af parakitter er rent faktisk steget så drastisk, at de små grønne fugle er blevet et seriøst problem.
  • Jean-Claude Van Damme har fået tilnavnet “The Muscles from Brussels” fordi han, you guessed it, er fra Bruxelles.
  • Audrey Hepburn er ligeledes født i Bruxelles med det borgerlige navn Edda van Heemstra Hepburn-Ruston.
  • Belgien er verdenskendt for sin chokolade og producerer 200.000 ton pr. år.

brussels-guide-19

FOLLOW ON INSTAGRAM

4 COMMENTS

• Marie

Jeg er født og opvokset i Bruxelles. Det er den smukkeste by spækket med massere af sjov og kærlighed <33 fantastisk beskrivelse af byen

• Katrine Krogh

Hej Marie
      Det er et kæmpe kompliment, mange tak! Og ja det er en fantastisk by, er meget vild med den <3

Siden  ·  Svar på kommentar
  • Åh Katrine! Går netop og planlægger bruxelles et besøg. Din guide kommer som kaldet og du er for vild til at lave dem.
    Thanks for sharing!

• Katrine Krogh

Hvor er du sød, 1000 tak og rigtig god tur <3 Det er en fantastisk by!