15 FAVORITES IN NOVEMBER (BALI EDITION)

MEANWHILE IN BALI AND THE LATEST VOLCANIC DEVELOPMENT

ts-suites-bali-pool-mount-agung

INDEHOLDER REKLAME-LINKS

På vej i lufthavnen i morges fik jeg en besked om, at mit fly var aflyst og lufthavnen på Bali lukket i min. 24 timer. Ikke den bedste besked at få, når man fysisk og mentalt var tjekket ud og på vej til Singapore. Min chauffør ringede til sin ven i lufthavnen, som på trods at manglende info fra lufthavnen kunne bekræfte at den er lukket. Vi tog en hurtig (og fornuftig) beslutning og vente om og kørte tilbage til mit hotel, hvor jeg heldigvis kunne få mig værelse igen. Lukningen af lufthavnen skyldes et 3. vulkansk udbrud i nat, som er det hidtil største. Mount Agung skød en bombe af aske, ild og magma 4000 meter op i atomsfæren, som er en markant forskel fra de to meget mindre udbrud i løbet af sidste uge. Aske som pga. en ændringen i vindretningen påvirker flytrafikken. Jeg har fulgt udviklingen via en live stream fra vulkanen, som har set meget tilforladelig ud indtil igår aftes omk. kl 21.48 hvor det 3. udbrud indtraf og kameraet stoppede. Indtil videre er der ikke nogen officiel information om øget seismisk aktivitet under vulkanen og geologer mener stadig ikke, at vulkanen er tæt på et alvorligt udbrud. Advarselsniveau er dog hævet til højeste niveau, dvs. 4 ud af 4 og man har evakueret i en radius af 10 km. Vulkanen har været på et forstadie til udbrud siden september – et forstadie der sidst vulkanen gik i udbrud tilbage i 60’erne, varede 100 år. Indtil nu er det ikke lykkedes mig, at få info fra mit flyselskab ift. en ny billet. Lufthavnen på Lombok er også lukket, som ellers ville være et alternativ med båd eller måske Jakarta, hvorfra jeg ville kunne flyve til Singapore. Det er svært at få noget konkret info om situationen, da mange medier tegner et meget værre billede af udbruddet end det er og bruger gamle nyheder for at stykke en historie sammen. Så indtil videre ved jeg ikke hvornår jeg kan rejse væk fra øen. Heldigvis er min balinesiske chauffør up to date med situationen og giver besked når der er nyt og Rikke og Mie gør alt hvad de kan i Singapore, for at ændre mig billet. Jeg bor på det lækreste hotel og solen skinner. I aller aller værste tilfælde findes der en officiel evakueringsplan, som min chauffør giver besked om i tilfælde af at situationen forværres.

Turismen er Bali’s største “eksportvare” og den balinesiske regering vil gøre alt for at Moung Agung ikke skal påvirke turismen negativt. Derfor har regeringen og flyselskaberne nøje styr på eventuelle risici, overvågning og en evakueringsplan ved et eventuelt større magma udbrud. Hvorfor man også har valgt at lukke for flytrafik midlertidigt. Jeg føler mig i trykke hænder.

Læs også: 15 Favorites In November (Bali Edition)

UPDATE 27/11: Lufthavnen på Bali forbliver lukket mandag OG tirsdag, men det er lykkedes Mie og Rikke at skaffe en ny billet til mig til Singapore selvom ALT var booket, da alle skal have lavet deres billetter om. Så med mindre vinden forbliver den forkerte retning, så flyver jeg til Singapore onsdag formiddag.

UPDATE 28/11: Seneste update tirsdag aften lokal tid er, at lufthavnen forbliver lukket min. 24 timer endnu. Det vil sige at den er lukket tom. onsdag, hvilket betyder at mit fly til Singapore er aflyst. Hvis lufthavnen ikke åbner torsdag, hvor jeg har et fly fra Singapore hjem til Danmark om aftenen, så bliver min oprindelige hjemkost udskudt. Informationerne er stadig minimale omkring askeskyen, men der er ikke noget nyt om en forværring af vulkanens tilstand, som nu ikke har udviklet sig yderligere siden søndag. Der er altså ikke noget øget seismisk aktivitet. Tendensen hos de internationale medier er stadig, at male et billede af en meget værre situation end hvad realiteten rent faktisk er. I Seminyak, hvor jeg befinder mig ca. 60-70 km fra Mount Augung, fortsætter hverdagen som den plejer. Det begynder dog at kunne mærkes, at mange tursiter er berørt af en forlænget ferie og er nødsaget til at forlænge deres ophold på de forskellige hoteller. Det kan potientielt give problemer ift. overbookinger, hvis ikke lufthavnen snart åbner igen. Jeg prøver at få en ny billet til Singapore i morgen, men som beskrevet, så er der endnu ingen info om hvornår lufthavnen åbner.

UPDATE 29/11: Alright. Det er svært at genfortælle de sidste 24 timer, men jeg prøver alligevel at give et overblik. Efter nyheden om at lufthavnen forblev lukket min. 24 timer endnu igår aftes lokal tid indfandt jeg mig med, at udsigterne for en snarlig hjemkomst til danmark kunne blive lang. Beskenden fra lufthavnen/flyselskabet lød at jeg ikke kunne forvente et fly hjem før tidligst d. 11/12. De rådede mig dog alligevel til at møde op i lufthavnen for, at foretage en ny booking på det lokale Singapore Airlines kontor så jeg var sikret en billet hjem når der kom en åbning. Efter at have arrangeret kørsel til lufthavnen og fundet det lokale Singapore Airlines kontor blev jeg mødt af en enorm kø, som jeg opgav efter 1 time, da stemningen blandt de der var kommet frem til skranken, var at der ingen umiddelbar hjælp var at få og situationen forblev uvis. Meldingerne fra de lokale lød at der var et stort vulkansk udbrud på vej, så på vej hjem fra lufthavnen talte jeg med min chauffør om mulighederne for at køre til Surabaya i Indonesien, hvorfra jeg kunne flyve til Jakarta og videre til Singapore. En køretur der alene tager 12 timer (eks. fly) og inkludere en båd, små veje igennem junglen, et pas med oversvømmelse i Indonesien forsaget af nogle underjordiske boringer SAMT to forskellige fly, besluttede jeg mig alligevel for at det måske umiddelbart var min hurtigste udvej… Da jeg kom tilbage på hotellet og ville forhøre mig omkring mulighederne for at booke en chauffør der kunne køre mig samme aften (i dag) fik jeg beskeden om at en stor tyfon var på vej fra Indonesien til Bali, hvorfor de frarådede alt udkørsel mod Indonesien før efter weekenden. Dette fik mig til at kontakte Undenrigsministeriet i danmark for at høre dem, hvordan jeg skulle forholde mig til situationen. De kunne ikke give mig noget info om situationen, som jeg ikke allerede vidste, men havde fået besked om tyfonen og rådede mig til at lytte til de lokale og blive hvor jeg var og afvente yderligere. Efter at have ringet hjem og fortalt, at jeg nok ikke ville komme tilbage til danmark foreløbigt gik jeg op på mit værelse for at lade min telefon op, hvor der tikkede en update ind på twitter fra Singapore Airlines om, at lufthavnen var genåbnet! I samme sekund ringede Rikke fra Singapore, som netop havde fået nyheden via Asia News. I opdateringen stod der, at mit oprindelige fly til Singapore onsdag formiddag kl 11.55 var blevet re-timed til samme dag kl 22.45! Rikke ringede med det samme for at bekræfte nyheden hos Singapore Airlines, som kunne fortælle at jeg var på passagerlisten! Jeg skyndte mig derfor at pakke min kuffert og arrangere kørsel til lufthavnen, hvor jeg netop nu er checket ind og venter på mit fly til Singapore. Jeg kan stadig ikke helt tro at jeg rent faktisk kommer af sted i aften, men indtil videre ser det ud til at det kommer til at ske. På vej herud snakkede jeg med min nye chauffør om situationen og mulighederne for eventuelt at flyve fra Surabaya, hvis nu alligevel ikke jeg kom med mit fly fra Bali. Han frarådede på det kraftigeste køreturen pga. stigende kriminalitet i Indonesien samt korruption blandt politiet, som betød at de kunne finde på at stoppe balinesiske nummerplader og opkræve penge. Derudover fortalte han at der var en nedre fartgrænse på 100 km/t, da biler der kørte for langsomt igennem junglen ville have stor sandsynlighed for at blive stoppet af eventuelle røvere. Måske var tyfonen alligevel held i uheld og nu jeg sidder i lufthavnen tør jeg næsten tro på, at jeg snart er på vej mod Singapore. Det skal dog lige siges, at jeg har mit hotelværelse på Bali frem til i morgen kl 12 – just in case…

FOLLOW ON INSTAGRAM

1 COMMENT

• S

I det mindste får du lige lidt ekstra ferie 😁 Jeg skal lige høre dig om de hvide chelsea boots fra &otherstories. Tror du, de kan bruges som vinterstøvler til en, der cykler i alt slags vejr hver dag?