YELLOW LIKE THE SUN

LIFESTYLE: 16W POWER TRANING & COACHING WITH ARNDAL FITNESS

arndal-fitness


ANNONCE FOR ARNDAL SPA & FITNESS


swimsuit WEEKDAY

I starten af 2018 påbegyndte jeg et personligt træningsforløb med Lotte Arndal hos Arndal Spa & Fitness sammen med fem andre seje damer. Og det er nu blevet tid til at gøre status. De sidste måneder har været intet mindre end en personlig åbenbaring omkring min forståelse af, hvordan kost og motion hænger sammen. Og derudover kan jeg nu endelig sætte et vigtigt kryds på min liste for personlinge mål i 2018. Nemlig en god træningrytme. Der er sket store ting i opfattelsen af min egen krop og en ny livsstil har virkelig givet synlige resultater, hvilket jeg vil komme lidt nærmere ind på her.

Læs også: Sports Wear

Jeg har altid været slank, men egentlig altid troet at det var fordi jeg havde en god forbrænding. Men slanke mennesker har rent faktisk ikke en højre forbrænding. Det er en en skrøne. Ens vægt hænger udelukkende sammen med, hvor meget man indtager af mad i forhold til ens aktivitetsniveau og hvor meget man rører sig hver dag. Jeg har altid rørt mig meget. Selvom jeg til tider har et forholdsvis stillesiddende job, så har det altid været meget naturligt for mig med afbræk væk fra computeren og lange gåture. Da jeg var lille trænede jeg kunstskøjteløb flere gange om ugen, og vi har altid været gode til at gå lange ture dagligt i min familie. En kobling jeg først nu fuldt har fået forståelse for. Med en BMI i den lave ende af skalaen og en forholdsvis lav fedtprocent har det derfor som sådan ikke været vægttab, der har været i fokus med mit træningsforløb, men i højere grad toning. Med alderen oplever jeg i højere grad at min krop bliver mere “slap”, hvilket skyldes en helt naturlig nedbrydelse af muskler jo ældre man bliver. Og slank eller ej, så handler det jo i bund og grund om at have det godt med sig selv.

lotte-arndal-fitness-03

TRÆNING & MOTION 

I løbet af de seneste måneder har jeg haft 1 x højintensiv træning om ugen med Lotte Arndal hos Arndal Spa & Fitness med fokus på styrke i pas af øvelser x 3, afbrudt af korte cardio-intervaller af en times varighed. Derudover har jeg selv suppleret med en times cardio på løbebånd i rask tempo med en høj stigning en gang om ugen. Pga. et ret alvorligt benbrud flere år tilbage, kan og må jeg nemlig ikke løbe, da dette belaster mit ben for meget. Yderligere har jeg efter Lottes anvisniger gået min. 10.000 skidt hver (!) dag. Dette har jeg opnået ved at lade cyklen stå og gå rundt til alle mine møder og aftaler hver dag. Det har været en rutine, som jeg har skulle indarbejde i min hverdag, men som når den først blev etableret gav ekstremt hurtige og synlige resultater. Jeg elsker at gå, men er næsten kun blevet endnu gladere for det i løbet af de sidste måneder, hvor jeg har været 100% dedikeret på at kommer over 10.000 skridt. Og rent faktisk har kunne se og mærke resulater. Men det har været vigtigt for mig at forstå, at aktivitet, træning og kost er en balance. En slags vægtskål. Og jo mere aktiv man er i dagligdagen, des hurtigere viser resultaterne sig. Det har altid været meget svært for mig at finde glæden i træning og det er på sin vis stadig svært. Men for første gang nogensinde er jeg begyndt at kunne se resultater i et træningsforløb, hvilket føles helt vildt godt og giver gåpåmod.

arndal-fitness-01

KOST

I forbindelse med træningen har vi indarbejdet kost i programmet for at opnå endnu bedre resultater. Dermed ikke sagt, at jeg er på slankekur. For mig har det været vigtigt at indse, at man skal yde for at kunne nyde. Det er fint at spise burger eller pizza en gang i mellem, blot det er med måde og at man husker at regnestykket skal gå op. Er man inaktiv bør man ikke spise store mængder kalorier, men er man derimod aktiv kan man tillade sig at spise et ekstra stykke pizza eller drikke endnu et glas vin. Derudover har jeg skåret meget ned på mine portionsstørrelser samt indtag af “hvide kulhydrater” som ris, pasta og brød og spiser i stedet meget mere grønt. Jeg går efter et princip om, at halvdelen af min tallerken består af grønt og den anden halvdel er det, vi ellers ville spise til aften. Jeg spiser tre gange om dagen og har dermed skåret alt væk der hedder mellemmåltider. Hvilket har været overraskende let og ikke efterladt mig med en følelse at mangle noget i løbet af dagen.

24 TIMER

Sammen med hjerneforsker Peter Lund Madsen har Lotte Arndal udviklet et nyt sundhedsprogram, der sætter døgnets 24 timer i fokus. Ved hjælp af et lille device der sættes på armen, trackes al aktivitet dag og nat i 7 dage. Den indsamlede data analyseres derpå for at give et indblik i ens generelle aktivitets niveau og døgnrytme, som er to vigtige faktorer at tage med, hvis man gerne vil i form/tabe sig. Resultaterne kan være en stor øjenåbner og hjælpe med til, at guide én i den rigtige retning, hvis man f.eks. ikke rører sig nok. Efter 7 dage med måleren viste mine data at jeg er aktiv og ligger i det høje ende af normalskalaen. Så med de sidste måneders øgning i aktivitetsniveau kan man næsten regne ud, at der faktisk skal en del til for at ligge indenfor det normalområde Sundhedsstyrelsen anbefaler. Du kan læse mere om det meget spændende 24 Timer program her.

RESULTAT

Sidst men ikke mindst vil jeg lige runde af med resultaterne. Mit formål har som sagt ikke været vægttab, men at blive tilfreds med min krop. Det aller vigtigste mål for mig har været at bevise overfor mig selv, at jeg rent faktisk kunne skabe resultater. Forløbet har været en stor læringsproces og der er sket meget i min opfattelse af, hvordan kroppen hænger sammen. Jeg har derudover fået en helt ny forståelse for, hvor meget der rent faktisk skal til motions- og aktivitetsmæssigt for at opnå resulater. Det sagt, så synes jeg faktisk ikke, at det har været en svær omvæltning eller været for hårdt. Jeg har virkelig nydt forløbet og det privilegie at have en personlig træner, som jeg har kunne tage enormt meget med videre fra. Og ja, jeg har tabt mig efter forløbet og min fedtprocent er rent faktisk faldet betydeligt. Det er dog ikke meningen at den skal falde alt for meget yderligere, men jeg vil stadig forstætte min “nye aktive livsstil”. Derudover skal jeg helt klart arbejde mere med styrketræning fremover. Tilbage er det kun at nævne: Der er en grund til at Lotte Arndal høster ros og anderkendelse. Hun er meget dygtig!

FOLLOW ON INSTAGRAM

9 COMMENTS

  • Lykke

    Lyder spændende … er nemlig også en af dem der ikke kan løbe, dog grundet hoftedysplasi … Hvad koster et sådant forløb ?

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Du stråler Kat!!! <3

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Line

    Hej Katrine. Hvor lang tid gik du på løbebåndet og med hvilken stigning og hastighed? Så vil jeg forsøge at kopiere dit program lidt, i håb om at få en bedre træningsrutine ind i mit liv. Stort tillykke med dine flotte resultater og din killer body!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Katrine Krogh

      Hej Line
      Mange tak! Fra 30 min til 60 min på løbebånd med høj intensitet. Kommer lidt an på hvor meget tid jeg lige har 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Årrrhh man bliver helt motiveret af at læse dit indlæg, hvor er det skønt <3

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Seyma

    Hvor er det sjovt du nævner de 10.000 skridt dagligt- jeg har i efteråret også taget et valg om at leve sundere og egentligt smide et par kilo fordi jeg har fået meget binyrebarkhormon efter en alergisk reaktion. I cirka 4,5 måned bare ved at gå de der skridt og spist mere mættende (sundt) har jeg nu smidt 12,5 kilo 🙂 det er så skønt! Jeg er SÅ glad og stolt og glad for at have smidt alle de udnødvendige kiloer

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Katrine Krogh

      Hvor er det flot! Og ja det er helt utroligt hvor meget skridt kan gøre, som en add-on til træning. Jeg er vild med det!

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

:lion: 
:grinning: 
:grin: 
:joy: 
:smiley: 
:smile: 
:sweat_smile: 
more...
 
 

Næste indlæg

YELLOW LIKE THE SUN