BEST OF BUDGET #18

WEEKEND GETAWAY: CASTELL SON CLARET, MALLORCA

REKLAME FOR CASTELL SON CLARET

Efter at have tilføjet Castell Son Claret til min bucket liste tidligere på året, blev jeg så forelsket i stedet at jeg besluttede mig for, at det smukke slot ved foden af Tramuntana-bjergene på Mallorca skulle være årets destination til min kærestes fødselsdag. Castell Son Claret var heldigvis imødekommede overfor idéen og var med til at gøre drømmen til virkelighed. Min kæreste og jeg har været sammen i 8, snart 9 år, og været på rundt regnet 16 fødselsdags getaways rundt omkring i Europa samt en enkelt afstikker til New York. Vi har set alverdens storbyer, men én ting stod klart mandag aften i flyet på vej hjem fra Mallorca – vi var begge enige om, at denne weekend har overgået alle tidligere fødselsdagsrejser.

Efter et par dage hjemme i København har jeg efterhånden fået fordøjet alle indtryk og akklimatiseret mentalt ovenpå en helt fortryllende weekend på Mallorca. Jeg har uendeligt mange billeder med hjem i bagagen, hvorfor dette bliver første af to indlæg. Næste indlæg vil byde på en billededagbog fra weekenden i helhed. Men først et dedikeret indlæg til Castell Son Claret, som bød på om 3 dage i paradis…

Læs også: Weekend In Paris: 5 Cool Boutique & Luxury Hotels

Weekenden startede fredag eftermiddag i lufthavnen, hvor jeg mødtes med min kæreste omkring 17.30. Jeg havde booket to pladser i baren på Tapa del Toro, som er en spansk tapasbar i CPH Airport’s nyåbnede FoodMarked, og printet et gammel søkort ud over de Baleariske øer, som sammen med den spanske tapas var de to endelige hints til weekendes destination. Hvad min kæreste dog ikke vidste var, hvor turen gik videre hen…. Ved ankomst til Palma havde jeg arrangeret, at vi ville blive hentet af Castell Son Claret og kørt til slottet. Til min kærestes (og min) store overraskelse var det en smuk Mercedes SL der ventede på os i lufthavnen og skulle køre os de ca. 35 min. til slottet. Spændingen kulimenerede da vi efter at have kørt et stykke vej langs små mørke bjergveje, ankom til det magiske syn af slottet, oplyst i mørket for foden af Tramuntana-bjergene. En allé af palmer fører op til slottet, som oplyst i mørket træder frem under stjernehimmelen i al sin skønhed. Det første, der mødte os da vi trådte ud af bilen, var duften i den stille nat. Dugfrisk og med noter af slottets urtehave, de omkringliggende bjerge og de mange blomster, der omgiver slottet. En helt vidunderligt og magisk velkomst.

Og før du læser videre, og af fare for at følgende vil lyde som en lang remse af superlativer og rosende gloser, så vil jeg blot slå fast, at hver en sætning kommer fra hjertet, for Castell Son Claret er noget helt særligt…

Efter at være blevet budt velkommen sent fredag aften, blev min kæreste og jeg indlogeret i en af slottets smukke Demi Suites, som er en slags bungalow med privat terrasse og udsigt til en lille gårdhave, træer og og et bassin med rislende vand. Atmosfæren på det store slot er rolig, afslappet og tryg. Selvom hotellers 38 værelser var fuldt booket i weekenden, herskede der alligevel en stemning at komplet afslapning og ro. Der blev sågar afholdt et bryllup i slotshavnen lørdag aften, som vi slet ikke bemærkede, hvis ikke det var fordi vi have fået et glimt af bruden tidligere på dagen.

Når man besøger Castell Son Claret går det hurtigt op for en, at intet er overladt til tilfældighederne. Der er tænkt på enhver detalje, hvilket netop er det, der gør at hotellet kan bryste sig af sine fem stjerner – og er en del af The Leading Hotels of the World, der repræsenterer én af de største samlinger af luksushoteller i verden. Castell Son Claret er en klasse for sig, som byder på en hel ekstraordinær service, takket være et team af veludannet, oprigtigt og serviceminded personale, som man kun oplever et fåtal af steder.

Dagene startede med den lækreste morgenmad i Castell Son Claret smukke gårdhave med udsigt over poolen og de betagende Tramuntana-bjerge i horisonten. Da jeg planlagde weekende havde jeg egentlig tænkt, at vi bl.a .skulle nå at besøge Valldemossa, Deià og Andrax, som ligger i nærheden på østesiden af Mallorca nær Calvia. Min kæreste og jeg blev dog hurtigt enige om at der var rigtig rart ved poolen, og endte med at udnytte det gode vejr og blive der hele weekenden, kun afbrudt af nogle gåture i den omkringliggende natur og en frokost i Es Capdellà.

Lørdag aften spiste vi middag i gården på den ene af hotellets to restauranter, Olivera, hvis sæsonbetonede køkken byder på den ideelle middelhavs-a la carte menu med et moderne touch. Vi startede middagen med en aperitif, som for mit vedkommende bestod af Castell Son Claret’s signatur cocktail: Tramuntana med pomelo, frisk citron, mint, hjemmelavet sirup fra slottets blomsterhave samt ginger beer – der i en smuk kombination genspejler en gåtur op af bjerget, med alle dets dufte og smage. Derefter fik vi serveret en 4-retters menu bestående af snaks a la hjemmerørt aioli, oliven og Mallorcansk brød, forret af hjemmelavet burrata med aubergine “Caponata”, græskar og ricotta ravioli med pinjekerner (min kæreste fik dagens fisk, som var dorade på en seng af grønt) samt lime tærte med blåbæris til deling til dessert afmålt med et glas god portvin.

Castell Son Claret’s signatur cocktail “Tramuntana”

Friske råvarer, frugter og krydderier er en vigtig ingrediens i Castell Son Claret restaurant og bar. Urter og frugter anvendes i klassikere som Negroni eller Martini cocktail og lokal olivenolie og lime fra haven bruges til Castell Daiquiri, som min kæreste fik til aperitif inden middagen. Derudover serverer baren lækre snacks af bl.a. hjemmelavede ristede søde mandler efter en hemmelig opskrift af kokken Fernando P. Arellano, der selvfølgelig også kommer fra hotellets egen have. I sommermånederne serveres drinks og cocktails på terrassen, hvor Castell Bar byder på “nul-kilometer cocktail konceptet”, da mange ingredienser kommer fra slottets egen have eller dyrkes i det omkringliggende område.

Der er ingen tvivl om, at min kæreste og jeg har haft det bedste fødselsdagsweekend i 8 år og det fortæller ikke så lidt. Det er bestemt ikke sidste gang vi besøger Castell Son Claret, som levede fuldt ud til drømmen og mere til. Planlægger du en rejse til Mallorca, så book en overnatning eller to på slottet for foden af Tramuntana-bjergene og lad dig forføre af alt dets herlighed og magi. Eller besøg slottet en eftermiddag til aperitif i form af en signatur cocktail med blomster og book en middag i en af hotellets to restauranter. Du vil ikke fortryde det!

OM CASTELL SON CLARET

I 2013 blev det flere hundrede år gamle slot Castell Son Claret restaureret og omdannet til luksus hotel bestående af deluxe værelser, tårn- og pool suiter samt villaer. Slottet ligger ved foden af bjerget Puig de Galatzó, i hjertet af Tramuntana-bjergene, Serra de Tramuntana, som er erklæret Verdensarv af Unesco.

Foruden den smukke prisbelønnede pool, finder man på Castell Son Claret desuden det udendørs og indendørs spa, Bellesa de Claret. Det luksuriøse spa tilbyder en altomfattende afslapningsoplevelse i harmoni med den betagende natur og sanserne.

Castell Son Claret er en del af den prestigefyldte organisation, The Leading Hotels of the World, der repræsenterer en af de største samlinger af luksushoteller i verden. Ejendommen består foruden restauranter, spa, fitness, tennisbaner mm. af  38 rummelige værelser og suiter, hvoraf nogle har eksklusive private pools, et spa med indendørs pool, maurisk hammam og behandlingsrum, en bar (det tidligere kapel), den to-stjernede Michelin restaurant Zaranda samt Olivera, en stor udendørs swimmingpool omgivet af Serra de Tramuntana og et lille bibliotek.

Læs mere eller book et ophold på Castell Son Claret her.

Fra toppen: et udsnit af den smukke jordfarvede bjergvæg bag slottet, udsigten fra vores soveværelse til den lille gårdhave, på vej til middag på Olivera, meterhøje pampasgræs overalt på slottets grund og så blev jeg nødt til at bestille endnu en af hotellets signatur cocktails dagen efter inden vi skulle til middag i Port d’Andratx. Uden tvivl den bedste cocktail jeg har smagt!